OGÓLNE INFORMACJE
Ile będę zarabiać?
Wysokość zarobków zależy od trudności zlecenia, doświadczenia i znajomości języka, i plasuje się między 1600€ a 2300€ miesięcznie.
Jak szybko mogę wyjechać?
Termin wyjazdu zależy od konkretnego zlecenia, zazwyczaj cała procedura (dostarczenie, podpisanie i odesłanie dokumentów) trwa od 2 do 5 dni.
Na jak długo muszę wyjechać?
Czas wyjazdu zależny jest od konkretnego zlecenia, jednak zazwyczaj jest to minimum 4 tygodnie. Maksymalny czas jednego zlecenia wynosi 3 miesiące.
Czy potrzebuję mieć referencje?
Nie, posiadanie referencji nie jest konieczne do podjęcia współpracy z Hilfemed, jednak są one pomocne przy wyborze przez rodzinę konkretnej opiekunki do pracy.
Czy wszystkie moje dane muszę podać przy rozmowie rekrutacyjnej?
Nie, szczegółowe dane są potrzebne w momencie podpisywania umowy
Na czym będzie polegać moja praca?
Zakres obowiązków różni się w zależności od konkretnego zlecenia, dlatego dokładne warunki omawiamy przy przedstawianiu oferty. Przede wszystkim jest to opieka nad podopiecznym, ale do obowiązków opiekunki należą także drobne prace domowe, takie jak przygotowywanie posiłków, robienie zakupów, czy sprzątanie.
INFORMACJE O ZLECENIU
Gdzie śpię podczas zlecenia?
Każda opiekunka ma swój osobny pokój w domu podopiecznego.
Czy będzie tam Internet?
Tak, przy każdym naszym zleceniu opiekunka ma dostęp do stałego łącza Internetowego.
A co z czasem wolnym?
Czas wolny przysługuje każdej opiekunce i jest ustalany bezpośrednio z rodziną podopiecznego.
Ile osób jest w gospodarstwie domowym? Czy rodzina często odwiedza podopiecznego?
Wszystko zależy od zlecenia, najważniejsze fakty zawarte są w ogłoszeniu, a szczegółowych informacji udzielają nasze koordynatorki podczas rozmowy telefonicznej.
Czy będę musiała prowadzić auto?
Niektóre ze zleceń wymagają prawa jazdy, ale mamy sporo propozycji bez tego wymogu.
Czy muszę myć okna?
Nie, to nie należy do obowiązków opiekunki. Nie jest to zakazane, jednak jeśli opiekunka nie chce tego robić, to absolutnie nie musi.
Czy będzie tam łazienka?
Tak, na każdym zleceniu jest łazienka. Często zdarza się, że opiekunka ma do swojej dyspozycji osobną drugą łazienkę.
Czy muszę świadczyć usługi w nocy?
Czasami czuwanie w nocy należy do obowiązków opiekunki, jednak w naszej ofercie mamy też zlecenia bez takiego wymogu. Każde zlecenie dopasowujemy indywidualnie pod preferencje opiekunki.
Czy muszę zajmować się ogrodem?
Nie, to nie należy do obowiązków opiekunki. Nie jest to zakazane, jednak jeśli opiekunka nie chce tego robić, to absolutnie nie musi.
Czy ktoś kontroluje mnie, kiedy jestem na zleceniu?
Tak, opiekunka jest w stałym kontakcie z koordynatorkami. Podczas trwania zlecenia do podopiecznego może również przyjechać jego rodzina.
Co będę jeść na zleceniu?
Opiekunka dostaje od podopiecznego (lub jego rodziny) pieniądze na zrobienie zakupów, z których później gotuje posiłki.
Ile godzin miesięcznie pracuję?
To zależy od podejmowanego zlecenia. Wszystkie informacje o zleceniu będą zawarte w umowie oraz będą przedstawione przez nasze koordynatorki w trakcie rozmowy telefonicznej.
Co zrobię, jeśli zlecenie nie będzie zgodne ze wcześniejszym opisem?
Skontaktuje się z Pani z naszymi koordynatorkami, które pomogą w rozwiązaniu problemów, załatwią szybki transport powrotny lub znajdą inne zlecenie od zaraz
WYPŁATY
Czy mogę dostać wypłatę w gotówce?
Nie, wynagrodzenie przelewane jest na konto bankowe opiekunki. Jeśli opiekunka nie posiada swojego konta bankowego, możemy przelać wynagrodzenie na konto zaufanej osoby.
Czy mogę dostać wypłatę w PLN?
Tak, wynagrodzenie wypłacamy zarówno w Euro, jak i w polskich złotówkach.
Czy dostanę premię świąteczną/wielkanocną/wakacyjną? Ile? Czy jest to zawarte w umowie?
Wysokość premii i zasady ich przyznawania, publikujemy na naszej stronie internetowej w zakładce Premie. Po spełnieniu warunków, premia wypłacana jest wraz z wynagrodzeniem na konto.
Kiedy dostanę wypłatę?
Wypłaty przesyłamy do 15. dnia następnego miesiąca. (np. Za przepracowany miesiąc styczeń wypłata wpłynie do 15 lutego.)
Mogę przyjąć pieniądze bezpośrednio od rodziny?
Nie, wynagrodzenie jest wypłacane przez naszą firmę.
TRANSPORT
Czy muszę sama opłacać transport?
Nie, koszt przejazdów związanych ze zlecenie w całości jest pokrywany przez Nas.
Czy jeśli pojadę samochodem, to zwrócicie mi koszt podróży?
Tak, w takim przypadku zwracamy 180 euro za podróż w dwie strony.
DOKUMENTY
W jaki sposób wysyłacie dokumenty?
Proces wysyłania dokumentów realizujemy przez firmę kurierską lub przez Pocztę Polską/Pocztex, w zależności, która opcja będzie dla Ciebie wygodniejsza. Jeśli do wyjazdu zostało zbyt mało czasu, żeby kurier zdążył dostarczyć dokumenty, to wysyłamy je mailowo.
W jaki sposób mam odesłać Wam dokumenty?
Jeśli wybrałaś jako sposób doręczenia dokumentów:
- firmę kurierską – podpisane dokumenty przekazujesz dzień po ich dostarczeniu kurierowi.
- pocztę – korzystając dołączonej zaadresowanej koperty, nadajesz list z podpisanymi dokumentami na poczcie.
Czy muszę mieć umowę, jeśli jestem na emeryturze?
Tak, każdą opiekunkę/opiekuna obowiązuje umowa.
Czy muszę podpisać wszystkie otrzymane dokumenty?
Tak, warunkiem wyjazdu jest podpisanie wszystkich dokumentów.
Gdzie w umowie znajdę informacje o wysokości wynagrodzenia?
Wysokość wynagrodzenia znajduję się w Informacji o wyjeździe dołączonej do umowy. Podana jest tam kwota netto, czyli „na rękę.
Jakie dokumenty mi wyślecie?
Wysyłamy umowę wraz z załącznikami – dokumentami potrzebnymi do złożenia A1, harmonogramem pracy oraz wzorem referencji.
Czy mogę odesłać wam dokumenty Pocztą Polską?
Tak, jeśli dokumenty drukowałaś w domu, to możesz je odesłać listem poleconym przez Pocztę Polską, lub jeśli jako sposób dostarczenia przez nas dokumentów wybrałaś Pocztę Polską.
Czy mogę coś zmienić/dopisać w umowie?
Nie, każda ewentualna zmiana (na przykład adres, poprawienie błędu w numerze PESEL) musi być z nami konsultowana.
Czy mogę podpisać dokumenty ołówkiem?
Nie, wszystkie dokumenty podpisujemy niezmywalnym długopisem.
Czy podana kwota to wypłata „na rękę”?
Tak.
SKŁADKI I RENTA
Jakie odprowadzacie składki?
Co miesiąc odprowadzamy składki rentowe, emerytalne i zdrowotne, na Fundusz Pracy, na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a na prośbę pracownika również składkę chorobową.
Czy musicie odprowadzać za mnie składki, jeśli jestem na emeryturze?
Tak, odprowadzamy składki za każdego opiekuna, po przejściu na emeryturę nie obowiązują jedynie składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Czy jeśli wyjadę na zlecenie, to zabiorą mi rentę?
Nie, wyjazd na zlecenie z naszą firmą nie wpłynie na Twoją rentę. Możesz spokojnie podjąć się współpracy z Nami, bez obaw o jej utratę.
A1/PIT/UBEZPIECZENIE
Czym jest zaświadczenie A1?
Zaświadczenie A1 to dokument, który potwierdza, że pracownik jest objęty ubezpieczeniem w kraju Unii Europejskiej, ale może legalnie pracować w innym kraju UE. Dotyczy pracowników delegowanych – czyli takich, których firma wysyła do pracy za granicą. Dzięki zaświadczeniu A1 pracownik płaci składki tylko w swoim kraju, a nie w kraju, do którego został oddelegowany.
Kiedy otrzymam dokument PIT 11?
W terminie ustalonym przez polskie prawo, zazwyczaj jest to do końca lutego nowego roku, czyli po zakończeniu rozliczanego roku.
Czy mogę ubezpieczyć członka rodziny?
Tak, w takiej sytuacji przesyłamy specjalny dokument do wypełnienia. Po otrzymaniu go wypełnionego zgłaszamy taką osobę do ubezpieczenia. Na prośbę możemy również wysłać dokument.
Na czym polega PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe)?
Pracowniczy Plan Kapitałowy (PPK) służy systematycznemu gromadzeniu oszczędności przez uczestników, z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez nich 60 roku życia. Przystąpienie do PPK jest dobrowolne, dlatego wraz z umową otrzymują Panie formularz do wypełnienia. Więcej informacji o PPK znajdą Państwo na stronie https://www.mojeppk.pl/.
Jak długo muszę czekać na A1?
Maksymalny czas uzyskania zaświadczenia A1 to miesiąc, tyle czasu ZUS potrzebuje na opracowanie otrzymanych dokumentów i wydanie zaświadczenia
Czy mam jakieś ubezpieczenie podczas wyjazdu?
Tak, opiekunki mają ubezpieczenie na terenie Niemiec oraz Polski.
Czym jest PIT-2 i czy muszę to podpisać?
PIT-2 to oświadczenie pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jeśli złożysz PIT-2, zaliczka zostanie pomniejszona o ulgę podatkową (1/12 kwoty zmniejszającej podatek).
Czym jest karta EKUZ?
Karta EKUZ, czyli Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, to dokument, który umożliwia korzystanie z podstawowej opieki medycznej podczas pobytu w krajach Unii Europejskiej na takich warunkach, jakie przysługują obywatelom danego kraju. Jeśli jesteś na wakacjach, w delegacji, albo zwyczajnie przebywasz za granicą, EKUZ pozwala na uzyskanie pomocy np. w razie choroby czy urazu.
ZWIERZĘTA/PARTNERZY
Czy mogę pojechać z psem/kotem?
Tylko jeśli rodzina podopiecznego wyrazi na to zgodę. Zdarzają nam się zlecenia, na które można wyjechać ze swoim zwierzęciem.
Czy mogę pojechać z partnerem?
Nie, opiekunki wyjeżdżają same. Zdarzają się zlecenia dla par, ale są one bardzo rzadkie.